tirsdag 5. august 2008

Ting som er plagsomme for de voksne.

Bank. Du synes ikke det er irriterende, sier du? Tydeligvis har du ikke møtt bankkortveggen. Jeg kjenner jeg er faretruende nær, jeg kjenner lukten av maling.

Jeg har planer om å bytte bank.


Jeg har i alle år hatt Postbanken og er egentlig fornøyd med det. Jeg er fornøyd med nettbanksystemet, fornøyd med at jeg kan ringe inn og få saldo på telefon uten å måtte ha masse koder og stæsj. Fornøyd med lange åpningstider osv. Men, etter å ha hatt samme bankkortet i mange år fikk jeg for ca 5-6 måneder siden et nytt kort. Dette fungerte greit bortsett fra at jeg enkelte steder ble møtt med "åja, du har det nyeste postbanken-kortet, janei dessverre så går ikke det på denne terminalen, jeg tror de har laget det tynnere enn alle andre kort". Smart, postbanken. Greit nok, det fungerte de fleste steder. Bortsett fra den dagen for ca 5 måneder siden da kortet bare ikke funket. Ingen reaksjon. OK. Jeg sjekker hos Postbanken og får beskjed om at det er avmagnetisert og må sendes inn. Greit nok. Jeg tar ut litt cash og venter tålmodig på at kortet skal komme, noe det gjør etter 2 uker. Jeg lærer meg nytt kortnr, utløpsdato og CVC-kode utenatt. Kortet fungerer fint i ca 4 uker, så en morgen er det helt dødt igjen. Jeg stikker til banken igjen og de gir meg samme svaret igjen, - at kortet er avmagnetisert. Jeg får igjen nytt kort etter 2 uker, lærer meg kortnr, utløpsdato og CVC-kode igjen. Kortet fungerer i 3 uker, så er det dødt. Denne gangen har jeg bevisst holdt koret unna mobilen. Jeg kjenner at jeg begynner å blit litt frustrert og har store planer om en aldri så liten utblåsning i banken. Jeg ankommer banken, får beskjed om at kortet er avmagnetisert og at det må sendes inn. Jeg klarer dessverre ikke manne meg opp, og de får ikke satt ørene på plass. Så kommer sommeren, nytt kort, nytt nr, dato og kode læres. Jeg skal til england og kjøper billetter online, slik som er normalt. Så går det noen uker og hau hau kortet er dau. Jeg kjenner jeg blir sint og denne gangen spør jeg ut stakkaren bak disken med psoriasis og lutede skuldre om hvorfor bankkortene deres er så rævva dårlig. Han sier at det kan han ikke svare på for han har egentlig ikke noe med det å gjøre. Postbanken har ikke noe med Postbanken å gjøre? Riktig. Postbanken er tydeligvis bare et telefonnummer. Eller jeg kan dra til hovedkontoret i Oslo, da. Hvis jeg vil. Men det vil jeg sikkert ikke. Jeg snur og tenker at greit, jeg kan vente. Jeg reiser til England om 2 uker, men mannen lover at nytt kort kommer før den tid. Det gjør det ikke. På Gardermoen 2 uker etterpå tenker jeg at jeg er heldig som er så smart at jeg skjønner meg på å sjekke inn selv så jeg slipper de lange køene. Prøver å sjekke inn og får beskjed om at innsjekkingen er ugyldig og at jeg må gå i skranken. Står tålmodig gjennom hele køen og ankommer skranken, - damen prøver å sjekke meg inn, ser på meg med et dypt blikk og sier "vi kan ike sjekke dai in, du må snake me British Airways helt der bårte". Ok, jeg går og tar med bagasjen. BA-damen taster noen minutter, ser på meg og sier "can I see your credit card, please?" Eh. Bøtt ai dånt hævv it. Tydeligvis er det slik at når et kort avmagnetiseres, leveres inn av eier og sendes inn til hovedkontoret så rapporteres det rundt med samme melding som det ville gjort hvis det var stjålet. Det blir derfor utrolig problematisk å få billetten min til å ville utskrive seg, fordi den tror jeg står der med et stjålet kort som jeg ikke har. Halleluja! Til slutt går det, rett og slett fordi jeg husker kortnummeret, utløpsdato og CVC-koden som var på kortet. I rule. Flaks for deg, postbankbitch! (...ups)

Uansett. Hvem kan foreslå en fungerende, likandes, bra, god og serviceinnstilt bank som tilbyr sjokolade?

10 kommentarer:

HILDE sa...

Morsom historie, men:

Hvem i huleste kan både kortnummeret, utløpsdato og CVC-koden utenat!

Veel, ingen andre enn klisterhjerne Metten..

Men hey, det lønte seg :)

Hvem skriver neste innlegg??

Linda sa...

Kom til Nes Prestegjelds Sparebank! Jeg lover sjokolade, men bare ikke tro at du kan komme med kontanter og sette de inn. For vi har nemlig ikke kasse. åv je!

Så siden jeg er total sviker av natur, er jeg DnB NOR-kunde, noe jeg er veldig fornøyd med!

Du ser aldri den samme kundebehandleren, og ingen kjenner deg igjen. Så du kan være deilig annonym. Dessuten er de über profesjonelle. Så sålenge du ikke trenger heftige lån og er hardcore-bankkunde så ville jeg valgt de.

Postbanken er jo tilnærmet vernet bedrift, så det er vel ikke mer å forvente. Hils Margrethe som sitter i resepsjonen i barnehageoppussede lokaler fra meg neste gang du er der og klager :) Hun er uvenneligheten selv..

Liv Kari sa...

Hahaha, jeg ler av dere jenter! Skal si dere har tastaturet i deres makt ass. Og Mette, du har nummere også i din makt.

Sparebanken i Hedmark er en finfin bank. Men, kanskje ikke helt your cup of tea..

Skriv om de schvære edderkoppene dere har i Tårnet. Gruergleder meg!

Ninus sa...

Å, jeg kjenner meg veldig godt igjen i den story'n Metten! Tror jeg har måttet bytte postbankenkort 4-5 ganger i år allerede... Og til slutt skrev jeg en mail til dem fra nettbanken hvor jeg lurte på hvorfor i huleste de lager så dårlige kort!! Men da fikk jeg bare som svar at det ikke var noe galt med postbankens kort, så det er tydligvis meg det er noe galt med:§

Gi meg et tips hvis du finner en ny bank :)

Mette sa...

haha, kanskje vi skal samle sammen underskrifter, Nina? ;P Jeg mener, - det må være mange dumme mennesker der ute hvis det absolutt ikke er noe feil med kortene deres. I postbanken i går fikk jeg en metallholdergreie som man putter kortet i for å beskytte det, så får vi håpe at det hjelper. :P

Anonym sa...

Hadde liknende opplegg på kortet mitt..avmagnetisert og jeg vet ikke hva, så jeg bytta til www.dinbank.no - og er superfornøyd!

Ninus sa...

Jeg vil også ha metallholderdings....!!!

Lena sa...

Jeg anbefaler, som Linda, Nes Prestegjeld Sparebank! De har verdens hyggeligste kontordame etasjen under. Jeg drar ofte i banken bare for å snakke med henne! jeg har fortsatt sjokolade til gode, men det får jeg nk neste gang jeg kommer! :)

Så Mette; N P S ruler!!

:) sa...

"Jeg lærer meg nytt kortnr, utløpsdato og CVC-kode utenatt."

Ja, selvfølgelig, det skulle bare mangle! O_o

Kan "trøste" deg med at jeg har hatt samme gjentagende problem med DnbNor. Møkkakort! Men Postbanken var verre.

Anyway ... det med flybilletten var en sånn historie som er sykt frustrerende, men som man tenker vil bli morsom når man skal fortelle om det. Sånn tenker i alle fall jeg. Da hjelper det litt at hele opplegget er syyyykt teit, for da blir de ENDA bedre å fortelle om :)

ElinSire sa...

Vanvittig, Mette! Det var det jeg sa, -du er helt rå! Hvem i alle dager lærer seg kode på tre kort??