tirsdag 16. september 2008

Trodde jeg kunne telle...

Uki, location er intet ringere enn høyskolen på Kongsberg, faget er statistikk og foreleseren Tor Martin begynner ivrig (som vanlig!) ”Kan dere telle eller..?” I det han spør blir jeg et sekund litt usikker..siden han spør sånn liksom.. Men jo, jeg kan da telle… enn så lenge!

Han fortsetter: ”Du kommer inn i en butikk som selger bøtter.. De har bøtter med 5 forskjellige farger, det er 2 typer hanker og du kan velge mellom hard og myk plast, og mellom 10-liters bøtte, eller 12-liters bøtte.. Hvor mange forskjellige typer bøtter selger butikken..?”

”Det er 9 personer med å konkurrerer i en sport, og 3 av disse kommer på seierspallen.. 1., 2., og 3. plass.. På hvor mange forskjellige måter kan disse 9 stå på seierspallen.. Altså person A på 1.plass, person B på 2.plass og person C på 3.plass.. Og person A på 2.plass, person D på 3.plass og person B på 3.plass…og…og..og…”

Og sånn holdt han på da…og han fikk jammen kjørt oss fast mer enn en gang..!

Så, kjære leser, det er bare å begynne å telle det.. ;)

27 kommentarer:

Ninus sa...

Jeg kan visst heller ikke telle... Sannheten er brutal!

Mette sa...

120 forskjellige bøtter, - no?

5 farger x hank 1 x myk x 10 liter = 15
5 farger x hank 1 x myk x 12 liter = 15
5 farger x hank 1 x hard x 10 liter = 15
5 farger x hank 1 x hard x 12 liter = 15
5 farger x hank 2 x hard x 10 liter = 15
5 farger x hank 2 x hard x 12 liter = 15
5 farger x hank 2 x myk x 10 liter = 15
5 farger x hank 2 x myk x 12 liter = 15

... eh. mulig jeg datt av.

Linda sa...

jeg svarer 40 forskjellige bøtter ..

5 forskjellige farger - 5
2 typer hanker - 10
myk og hard - 20
10 og 12 - 40

åh my brain is not working

Linda sa...

Kan hende jeg er helt ute på jordet, men jeg sier 30. jeg kan heller ikke telle, sist jeg sjekka, :)

Ida sa...

Tappert!

Noen flere som vil prøve seg, eller skal jeg avsløre tellinga..?!

hehe.. :)

Anonym sa...

Siden alle andre valg enn farger har kun to muligheter kan man si:
2x2x2=8 x5=40

Usikker, men på den andre tror jeg man må gange folk mot plass. 9x9x9=729

Kristine sa...

Enig med Linda og anonym (litt skummelt å kalle seg anonym, vær vennlig å navngi deg...:)) Svaret må jo være 40...? eller er jeg dårlig til å telle kanskje...

Ninus sa...

Å, dere er så smarte;) (noen av dere hvertfall...) ;)

Ninus sa...

Og, Ida... Kom ikke her og si at dine innlegg ikke engasjerer;)

Mette sa...

Ehm - jeg vet ikke hvor de 15 kom fra, tror jeg tenkte litt annerledes først. Så mitt egentlige regnestykke kommer på 40 på bøttene.
Og i går regnet jeg og linda oss ut til at rankeringen må bli 126 forskjellige måter. 14x9.

Artig med regnestykker. Kom med flere, Ida. (;

Kjetil sa...

1. 40 forskjellige bøtter er korrekt svar. For å finne antall forskjellige typer bøtter multipliserer man antall muligheter for hvert valg med hverandre:

5 farger x 2 hanker x 2 typer plast X 2 størrelser = 40 bøtter


2. Denne oppgaven er mer vrien siden rekkefølgen på deltakerne er avgjørende. La oss si at det er 9 muligheter for 1. plassen, altså at det er ni forskjellige personer som kan komme på førsteplass. Da er det bare 8 muligheter igjen for 2. plassen og 7 muligheter igjen for 3. plassen. Løsningen blir derfor 9 x 8 x 7 = 504 ulike rangeringer.


Stemmer det med din fasit, Ida?

Anonym sa...

727

Ninus sa...

Kjetil: Var du også på forelesningen vår eller? ;)

Ida sa...

Stimmt, du har rett!

Men enn så lenge..her kommer en ny:

Det er 10 personer i en klasse og 4 av disse skal plukkes ut til å vaske gangen. På hvor mange forskjellige måter kan disse fire settes sammen?

Lykke til, hehe ;)

Linda sa...

Kan ikke tro at jeg gadd å begynne å regne på det, men jeg tror det er 70 forskjellige måter. Eller hva Idus?

Kjetil sa...

Nina: Dette er jo enkel 2MX-matte, lærte det i 2. klasse på vgs.

En annen utfordring vi fikk den gangen: I klasserommet sitter 28 elever. For hvert 10. sekund skal klassekartet endre seg, dvs at minimun en person må bytte plass med en annen. a) hvor mange ulike kombinasjoner/klassekart får vi?
b) hvor mange dager tar det før alle kombinasjoner er brukt opp.

Regn ut og bli sjokkert ;)

Anonym sa...

på idas siste utfordring... er 11 riktig?

Anonym sa...

millioner av år faktisk

Kristine sa...

HVEM ER ANONYM? Navngi ditt smarte hode:)

Blir så satt ut av å ha "fremmede her" ...

Anonym sa...

MOHAHAHAH!

Kjetil sa...

Det er bare Torstein :p

Lena sa...

Jeg datt av for LENGST!!! Før dere begynte, for å være helt ærlig ... Men nå er jeg husmor og i ammetåka og da. (Hva skal jeg skylde på i alle de åra før jeg giftet meg?!)

colorwhale.com sa...

Næsj! Jeg er her jeg. Jeg er ikke anonym. For jeg ække flæv over å lese denne bloggen...

Ida sa...

Antall måter å stokke om 28 personer på er 28!=3*10^29. Dette tar da 9,7*10^22år..!

Dette er et tall som er 100 ganger større enn vår galakses bredde målt i meter.

Fant det ut helt av meg selv, helt sant:p

Ninus sa...

Jada, Ida: i din munn skal det ikke finnes svik(eller løgn) !!!

Linda sa...

IDA hva var riktig på den med vaskelaga???

Eivind sa...

Jeg kan visst heller ikke telle, men jeg har en kalkulator som kan (: